Licht verteerbaar dieet

Bouw je eten ook weer op na een licht verteerbaar dieet naar een gewoon dieet

Een licht verteerbaar dieet kan nodig zijn wanneer je, zwanger bent (begin zwangerschap), ziek bent, last heeft van buikpijn of constipatie.  Probeer uit bij welke producten je geen last meet hebt en voeg deze weer toe aan je dieet.

Licht verteerbaar dieet

Hou je aan volgende regels tijdens een licht verteerbaar dieet:

-Eet regelmatig en kleine porties! Kies voor 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes. Hou deze klein en kies voor licht verteerbaar voedsel als fruit zonder schil, gekookte groenten, rijst, mager vlees, …
-Vermijd pikante kruiden, vette voeding, koolzuurhoudende dranken bij een licht verteerbaar dieet.
-Kou je maaltijd altijd goed! Eet op je gemak en haast je vooral niet op bij een licht verteerbaar dieet, maar ook bij een gewoon dieet.
-Drink minstens 1.5 liter water per dag, verdeel dit ook over de dag! Drink niet in één keer ene halve liter water.
-Drink en eet geen te warme of te koude dingen. Laat uw thee even afkoelen alvorens je deze drinkt.
-Varieer in je voeding en zorg dat je van alle voedingsgroepen wat binnenkrijgt: koolhydraten, eiwitten en vet. Kies vooral voor eiwitten, minder in uw koolhydraten en probeer vet te vermijden, maar niet helemaal.