Licht verteerbaar voedsel

Algemene tips

Heeft u vaak last van uw maag of heeft u een aandoening waarbij u lastig voedsel kan verdragen? Dan kan licht verteerbaar voedsel een oplossing zijn. Hieronder volgen een aantal tips die u kunt volgen bij het eten van licht verteerbaar voedsel en een aantal voorbeelden ingedeeld per soort maaltijd. Om uw maag en darmen zo goed mogelijk te ondersteunen bij het verteren van voedsel is het allereerst belangrijk dat u zo regelmatig mogelijk probeert te eten en de voeding goed verdeelt over de dag. Dit betekent drie hoofdmaaltijden en eventueel tussendoortjes. Als u eet, eet dan rustig en kauw goed, dit bevordert de spijsvertering. Tevens helpt het drinken van voldoende vocht. Anderhalve liter per dag wordt aangeraden. Daarnaast is het belangrijk dat u ook bij het gebruik van licht verteerbaar voedsel varieert. Daarom volgen hieronder een flink aantal voorbeelden van licht verteerbaar voedsel en welk voedsel u juist moet vermijden.

Licht verteerbaar voedsel

Ontbijt en lunch

Voor het ontbijt en lunch vallen bruin of wit brood onder licht verteerbaar voedsel. Als dat voor u te zwaar is kunt u crackers of beschuit proberen. Vermijd zware broden met zaden, krenten en volkorengranen. Qua beleg kunt u jonge kaas proberen of gewone smeerkaas. Vermijd oude kaas, schimmelkaas, en kazen met kruiden. Ook jam en appelstroop behoren tot licht verteerbaar voedsel. Vermijd pindakaas en chocoladeproducten zoals pasta’s en hagelslag. Ook kunt u een soep proberen. Neem dan vooral een magere bouillon zoals tomaten- of kippensoep.

Avondeten

Ook bij de avondmaaltijd kunt u gemakkelijk licht verteerbaar voedsel nuttigen. Denk hierbij aan alle soorten mager vlees of vis, zoals rosbief, tartaar of schelvis. Ook kip kan goed genuttigd worden als licht verteerbaar voedsel, mits het niet te stevig gekruid is. Vermijd (vette) jus en sauzen. Aardappelen kunt u het beste koken of pureren zodat ze onder licht verteerbaar voedsel vallen. Witte rijst, macaroni en spaghetti zijn ook geschikt. Wat groenten betreft zijn er een hoop geschikt als licht verteerbaar voedsel, bijvoorbeeld bieten, bloemkool, broccoli, spinazie en erwtjes. Vermijd liever koolsoorten, prei en ui.

Tussendoortjes

Wat gezonde tussendoortjes betreft kunt u bij een licht verteerbaar voedsel dieet zonder problemen gaan voor rijp fruit zoals aardbeien, appel, kiwi, mandarijn en sinaasappel. Vermijd als het kan de soorten bessen en gedroogd fruit. Ook verse ananas en citroen wordt afgeraden. Ook kwark kunt u proberen. Als u toch trek heeft in iets anders kunt u gaan voor biscuit, cake en zelfs stroopwafels. Het wordt afgeraden om gebak en koekjes met noten en/of chocolade te eten. Zo ziet u dat u al met al nog best een lekkere maaltijd kan maken zelfs als u zich wilt houden aan enkel licht verteerbaar voedsel. Blijf hierbij rustig zoveel mogelijk trouw aan uzelf, als u denkt dat het niet goed valt, eet het dan niet. Bedenk ook dat u ook bij een eetpatroon met enkel licht verteerbaar voedsel goed moet variƫren. Hopelijk merkt u met deze tips snel verschil.

Incoming search terms:

  • licht verteerbaar voedsel
  • licht verteerbaar eten
  • licht verteerbare voeding
  • licht verteerbare maaltijd
  • licht verteerbaar
  • makkelijk verteerbaar voedsel
  • wat is licht verteerbaar voedsel
  • licht verteerbaar avondeten
  • snel verteerbaar voedsel
  • licht verteerbare maaltijden